Käyttöliittymäsuunnittelu

Hyvin suunniteltu käyttöliittymä on näyttävä, mutta myös käyttäjän kannalta helppo oppia ja ymmärtää. Kehno käyttöliittymä antaa palvelustasi huonon ensivaikutelman, joka pahimmassa tapauksessa karkottaa asiakkaasi pysyvästi. Hyvä käyttöliittymä myös aktivoi käyttäjiä ja tukee täten liiketoiminnallisia tavoitteita.

Meiltä myös
Design Sprint
Ohjelmisto integraatiot

Web- ja mobiiliprojekteihin

Käyttöliittymäsuunnittelun asiantuntijamme ovat käytettävissäsi niin web-pohjaisissa kuin mobiilialustoille tarkoitetuissa suunnitteluprojekteissa. Web-sovelluksien käyttöliittymää suunniteltaessa otetaan tietenkin huomion myös mobiililaitteet ja joissain mobiilisovelluksissa pienemmille näytöille suunnittelu vaatii erityistä huomiota. BeanBakersillä on kokemusta laajasti sekä web- että mobiilisovellusten suunnittelusta ja toteutuksesta.

UI- ja UX-suunnittelu

Käyttöliittymä, eli UI (engl. user interface), on sovelluksesi keulakuva käyttäjän silmissä. Kun näyttävä käyttöliittymä yhdistetään huippuunsa viritettyyn käyttäjäkokemukseen (UX, eli user experience), toimii koko paketti halutulla tavalla.

Millainen on hyvä käyttöliittymä?

Hyvä käyttöliittymä aktivoi käyttäjiä ja tekee ohjelmiston käyttämisestä mahdollisimman helppoa sekä näyttää visuaalisesti hyvältä. Tärkeän tiedon on erotuttava selkeästi ja UI:n on tuettava vaivatonta käyttöä sekä oltava helposti opittavissa. Näiden lisäksi hyvä ulkoasu herättää kävijässä tunteita tekemällä vaikutuksen visuaalisesti.

Hyvässä käyttöliittymässä yhdistyvät siis ulkoasu, käytettävyys, saavutettavuus ja yhtenäisyys.

Ulkoasu

Selkein asia, jonka käyttäjä arvioi ensimmäisenä, on käyttöliittymän ulkoasu. Toisinaan arviointia ei edes tehdä tietoisesti, vaan tuttuun tapaan ensivaikutelmasta muodostetaan mielipide huomaamatta. Onnistunut ulkoasu tulisi suunnitella siten, että se tukee yrityksesi brändiä sekä on yhtenäinen kaikissa kanavissa. Tämä tarkoittaa muun muassa värimaailmaa, kuvitusta ja fontin valintaa.

Käytettävyys

Käytettävyyttä arvioitaessa tulee aina asettua täysin loppukäyttäjän, eli esimerkiksi sovellustasi käyttävän asiakkaan asemaan. Onko ohjelmiston käyttö intuitutiivista? Löytyykö jokainen tärkeä toiminto sieltä, mistä käyttäjä vaistomaisesti sitä etsii? Onko käyttäminen tarpeeksi tehokasta vai joutuuko tärkeitä toimintoja odottelemaan turhaan? Nämä ja lukemattomat muut kysymykset ovat sellaisia, johon käytettävyyden tarkalla suunnittelulla pyritään löytämään täsmäratkaisu.

Saavutettavuus

Yhä useammat verkkopalvelut ja muut ohjelmistot ovat viime aikoina ottaneet enemmän vastuuta siitä, että niitä voidaan käyttää myös apuohjelmien kuten näyttölukijoiden avulla. Jos käyttöliittymää suunniteltaessa ei oteta ollenkaan huomioon saavutettavuutta, voidaan ajautua tilanteeseen, jossa ohjelmisto ei sovi esimerkiksi näköesteisille käyttäjille.

Yhtenäisyys

Hyvän käyttökokemuksen kannalta oleellista on myös yhtenäisyys. Tämä tarkoittaa sekä visuaalista että toiminnallista yhtenäisyyttä, eli sitä, että käyttöliittymän kaikki osat näyttävät yhtenäisiltä ja käyttäytyvät samalla tavalla. Kun esimerkiksi pudotusvalikot, hakukentät ja monivalintaikkunat toimivat yhtenäisesti eri osissa ohjelmistoa, on käyttäjän helpompi navigoida ja käyttää sovellusta.

Erikoisosaamistamme ovat:

Tyytyväisiä asiakkaitamme

Olemme tehneet yhteistyötä niin Suomen suurimpien yritysten kuin yksinyrittäjien kanssa. tyytyväisiin asiakkaisiimme kuuluvat muun muassa:

Anton Sjödahl

Asiakasvastaava

phone icon +358 40 741 0930

email icon anton@beanbakers.fi

Jutellaan ideastasi!

Jotta voimme tarjota oikeanlaista palvelua, haluamme kuulla lisää siitä, millainen web-sovellus tai muu projekti sinua kiinnostaa. Valitsemalla BeanBakersin saat pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, joka toimii aina asiakkaan edun mukaisesti. Kerro lisää tarpeistasi, niin suunnitellaan juuri niihin sopiva ratkaisu!

Yhteystiedot